Manik Polkadot


Entries About Linkies Stuff


I'm Me

Assalamualaikum =D My name is Ezze ,the owner of this CuteBlog. Never forget to follow and NEVER forget to Pray 4 Gaza k ?


Jerit Sini!

Soalan ?


Nak tanya apa2 ? Tanya kat sini ! InsyaAllah ana jawab =)
Credits!

99%re-edited by: Ezze
Header: Ezze
Template: Nurul AtiQah
Basecodes: Ainabillah Shafie
Others:   

Lagu Blog


Cara elak maksiat.

Assalamualaikum insan2 yg comel2 dan sihat2 diluar sana.
(Uits , lupa cakap Alhamdulillah ka ?)


بسم الله

Baiklah , seyesly , hari ni tak tahu nak cakap pasal apa , tanya Kakak , dia cdgkan tajuk ni =)
So , ana tak nak tulis banyak , cuma nak ulas gambar di atas tu .

Ada dua cara nak cegah maksiat ni. Iaitu , Luaran dan Dalaman .

Luaran

1 . Banyakkanlah pergi ke Majlis Ilmu untuk menambah ilmu. Banyakkan merujuk orang2 yang berilmu pengetahuan.
2 . Sebarkanlah mesej islam ! Ajak orang lain jugak untuk cegah maksiat. InsyaAllah Allah akan menghindakan diri kita daripada maksiat.
3 . Bincang Masalah. Kadang2 , seseorg tu buat maksiat kerana nak lepaskan Tension , so luahkan masalah anda kepada org yg anda percaya . 
4 . Sibukkan diri dengan aktiviti. Banyakkan beriadhah , bersenam pada waktu petang. Ini boleh menyibukkan fikiran anda (daripada fikir nak buat jahat ajer =_=")
5 . Elakkan bersendirian. Bila kita bersendirian , kita mudah nak buat jahat sebab , 'eleh takde sapa nampak pun' (Ingatlah ! Allah nampak You !) So pergi kemana2 dengan teman yang baik , so dia boleh nasihat kan ?
6 . Kawan dengan orang baik2. Kawan yang baik akan menasihati kita bila kita nak buat JAHAT .

Dalaman

1 . Minta perlindungan Allah. Minta perlindungan Allah daripada maksiat.
2 . Baca AlQuran dan Maksud. Kayakan diri kita dengan ilmu , dan cara terbaik adalah dengan baca alquran =)
3 . Solat. Dan berdoa agar Allah melindungi.
4 . Puasa. Puasa bukan sekadar berlapar dahaga , tapi ia juga untuk melatih diri kita daripada melakukan maksiat.
5 . Ingat ! Allah tengok You ! Bila terlintas nak buat JAHAT ke , ingt Sang Pencipta.
6 . Cintai Allah dan Rasul. Bila dah wujud rasa cinta pada Allah dan Rasul , InshaaAllah takkan terlintas dihati kita untuk menderhaka pada orang yang dicintai.
7 . Ingat Mati. Ingat mati , Allah akan tarik nyawa kita bila2 masa sahaja. So , sentiasa beringat dan berwaspada. Kita tak nak kan mati  dalam keadaan tengah buat maksiat. 

Credits  to ,
Ezze



1 Ulasan:

Blogger Mugmerah berkata...

Alhamdulillah.. XD

23 Disember 2012 5:55 PG  

Catat Ulasan

Hyee , kalau sudah baca , meh sini
Ok , korg nak tulis apa2 ? Tulislah komen ~
Komen anda amat dihargai .
Sekian Time kASIH . Tenkiu !


Older Post | Newer Post
Blogger Mugmerah berkata...

Alhamdulillah.. XD

 

Catat Ulasan

Hyee , kalau sudah baca , meh sini
Ok , korg nak tulis apa2 ? Tulislah komen ~
Komen anda amat dihargai .
Sekian Time kASIH . Tenkiu !